Det händer mycket inom spelaktier just nu

Det är full fart på spelaktier för 2016. Först fick vi se en rejäl dipp för många av våra spelbolag. Det var nog många som var oroliga för en spelbubbla och att det höll på att spricka. Speciellt efter Betssons rapport. Men sen kom Unibet och sen kom NetEnt som båda slog förväntningarna med råge. Idag kom även Cherry med en rapport som var väldigt stark. Dock något sämre än vad jag hade förväntat mig faktiskt. Sålde av lite av mina Cherry och ska försöka tanka på runt 120 kr igen. Får se hur det lyckas.

Jag har börjat släppa de små spelbolagen då jag är rädd för att det kommer komma ett rejält tapp på börsen och då vill man inte sitta med små spelbolag. Under den senaste tiden har jag läst flera bra analyser. Här hittar du en bra NetEnt analys som jag tycker alla borde läsa. NetEnt är verkligen ett kvalitativt bolag som är påväg uppåt. Jag tror det kommer att bli en fantastisk utveckling 2016. NetEnt lanserade en ny slot Guns N Roses slot som enligt VD är det slot har omsatt mest under den senaste tiden. Det är fantastisk att NetEnt kan leverera sådana bra slots, inte nog med Guns N Roses så kommer NetEnt att leverera ytterligare slots inom Rock N Roll.

netent analys

En annan analys som är värd att läsa är Cherry analys men riktkurs för aktien och massa annat smått och gått. Jag tror verkligen på att Cherry kommer att lyckas väl, framförallt med deras spelutvecklare Yggdrasil finns det stora förhoppningar om att det kommer att fortsätta gå mycket bra för Cherry på börsen under 2016. Cherrys aktie har haft en fantastisk resa den senaste tiden och jag tror vi är inne i en lite lugnare period innan den ska upp mot 150 kr.

cherry analys

Ett nytt spelbolag på börsen är Catena Media som började väldigt starkt men som har pendlat runt introduktionskurs. Jag tror det kommer att tappa lite till då deras affärsmodell är väldigt beroende av omvärlden och med några nya regler från Google så kan hela deras affärsverksamhet hotas. Vill du läsa mer om Catena Media så kan du klicka här.

På Redeye finns det en hel del profiler som har börjar kommentera och skriva inlägg om spelbolag och spelaktier. Till exempel har Rikard gjort en bra lista på svenska spelaktier. Där han analyserar och jämför små svenska spelbolag. En person som heter Johan har skrivit en bra sammanställning av Angler Gaming som jag tycker är läsvärd. Det är realistiska förväntningar från denna person. Sedan är det en kille som skriver under namnet Hendrik som har en hel del bra kommentarer. Jag gissar på att det är samma person som skriver på till exempel Dagens Industri.

Till sist så har jag börjat spana in Virtual Reality eller VR som det också heter. Jag tror det kan vara en riktig framtidsbransch men försöker hitta företag som jag tror på inom denna bransch. Är det något som vet några svenska företag inom VR så får ni gärna höra av er. Jag vet att det är fler som frågar sig vilka svenska företag på börsen som man ska satsa på om man tror på VRs framtid, tex denna person.

Ha en fortsatt trevlig dag och en trevlig helg så hörs vi snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar