Börjat titta på datorspel

Jag har börjat titta lite på företag som tillverkar datorspel. Det började med att jag fick nya om att Paradox skulle till börsen och det slutade med att jag köpte aktier i Starbreeze. Starbreeze är ett företag som verkligen har visat framfötterna de senaste åren och de har väldigt mycket på gång under den närmsta tiden.

Det finns flera saker som brukar få fart på Starbreeze men framförallt är det två saker. För det första så är det när bolaget släpper ett spel. Då brukar försäljningen skjuta i höjden och bolagets spel toppar listor på spelmjukvaroplattformen Steam. Här är det enkelt som aktieägare att se hur populärt ett spel är. Det andra är den årliga E3-mässan då Starbreeze har som vana att presentera vad som händer inom bolaget. Mycket spännande sker alltid och Starbreeze ligger oftast i absolut framkant. Just i år händer både dessa saker samtidigt. Både ett nytt spel och E3-mässan vilket gör att det finns stora möjligheter att vi kommer att få se en betydande tillväxt och kursökning under det närmsta halvåret.

e3 mässan


Man blir oerhört inspirerad av att läsa och se dessa spel. Jag har faktiskt själv börjat att programmera lite i PHP under den senaste tiden. Det är mest webbutveckling men ändå väldigt roligt. Jag tänker att det är ett bra förstasteg. Eftersom man kan se resultat väldigt snabbt. Mitt ultimata mål är att kunna tillverka ett spel. Det kommer ta väldigt lång tid om det ens kommer att blir av. Vi får se, man ska ha stora drömmer och inte bli besviken på de man inte uppnår. Jag har köpt ett nytt och fräsch grafikkort som ska göra det lite roligare hoppas jag på.

Tillbaka till datorspel så tror jag främst på Starbreeze i det långa loppet men jag kommer definitivt att teckna Paradox men det blir ingen långsiktig investering. I vilket fall inte till någon början. Jag tror på en 15-20% värdeökning på aktien under första handelsdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar